Notariusz Fudali w Krakowie

Umowa sprzedaży

Elementy umowy sprzedaży

W umowie sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się do przeniesienia na kupującego własności rzeczy oraz wydania mu rzeczy. Natomiast kupujący w umowie sprzedaży zobowiązuje się do odebrania rzeczy oraz do zapłaty sprzedawcy ceny.
Cenę ustalają strony umowy sprzedaży i powinna ona odpowiadać wartości rynkowej sprzedawanej rzeczy.
Umowa sprzedaży obejmuje wskazanie stron umowy i przedmiotu sprzedaży oraz ustalenie ceny.
Przedmiotem umowy sprzedaży mogą być, między innymi, nieruchomości, rzeczy ruchome oraz prawa majątkowe zbywalne.

Notarialna umowa sprzedaży

W akcie notarialnym notariusz umieszcza ustalenia stron co do terminu i formy płatności ceny oraz terminu wydania przedmiotu umowy w posiadanie nabywcy.
Cena musi być uiszczona środkami pieniężnymi.
Własność przemiotu sprzedaży przechodzi ze sprzedawcy na kupującego z chwilą podpisania umowy sprzedaży.
Z chwilą wydania przedmiotu umowy sprzedaży przechodzą na kupującego korzyści i ciężary z nim związane oraz niebezpieczeństwo jego przypadkowej utraty lub uszkodzenia.

Umowa sprzedaży mieszkania, działki i domu u notariusza

Umowa sprzedaży, która dotyczy lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, a także nieruchomości gruntowej zabudowanej lub niezabudowanej oraz użytkowania wieczystego – musi być sporządzona w formie aktu notarialnego.
Jeżeli dla sprzedawanego prawa prowadzona jest księga wieczysta – podaj jej numer notariuszowi, aby ustalił ujawnione tam informacje o przedmiocie sprzedaży, prawach związanych, właścicielu, roszczeniach, obciążeniach i hipotekach.

Dokumenty do umowy sprzedaży

Aby zawarcie umowy sprzedaży przebiegło sprawnie i bez komplikacji wcześniej przekaż notariuszowi konieczne dokumenty, m.in. podstawę nabycia sprzedawanej rzeczy. Może to być wypis aktu notarialnego obejmującego umowę nabycia lub zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia albo prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, przydział itd.
Jeżeli nabyłeś sprzedawaną rzecz w drodze spadku lub zasiedzenia lub po 1 stycznia 2007 roku w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub zachowku – musisz przekazać notariuszowi zaświadczenie z Urzędu Skarbowego, że podatek od spadków i darowizn się nie należał lub został zapłacony.
W zależności od rodzaju przedmiotu do umowy sprzedaży wymagane mogą być inne, dodatkowe dokumenty.
Może być konieczne zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową o przysługującym prawie do lokalu jeśli chcesz sprzedać mieszkanie spółdzielcze.
Przy sprzedaży nieruchomości gruntowej konieczny będzie wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej.
Ponadto przy sprzedaży gruntu będziesz musiał przedłożyć wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o braku takiego planu oraz aktualne zaświadczenie, że nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w ustawie o lasach.
Niezbędne będzie również świadectwo charakterystyki energetycznej.

Podatek od umowy sprzedaży

Umowa sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Przy umowie sprzedaży nieruchomości, praw użytkowania wieczystego, spółdzielczych własnościowych praw do lokali stawka tego podatku wynosi 2%.
Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych od umów sprzedaży zawieranych w formie aktu notarialnego. Do ich obowiązków należy obliczanie, pobieranie i przekazywanie podatku właściwemu organowi podatkowemu. Notariusz pobierze podatek przy  sporządzaniu umowy sprzedaży.