Umowa o dział spadku

Po stwierdzeniu praw do spadku (u notariusza lub w sądzie) spadkobiercy stają się współwłaścicielami masy spadkowej w częściach ułamkowych. Z reguły dążą oni do ustalenia faktycznego sposobu podziału rzeczy wchodzących w skład masy spadkowej, tak aby wskazani spadkobiercy stali się wyłącznymi właścicielami określonych rzeczy ze spłatą lub bez spłaty pozostałych. Umowny dział spadku możliwy jest tylko gdy wszyscy spadkobiercy wyrażą zgodę co do sposobu podziału majątku spadkowego.

Do zawarcia umowy o dział spadku należy przedłożyć między innymi podstawę nabycia (tj. prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia) oraz zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony albo, że nabycie zwolnione jest od podatku albo, że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia.

W zależności od rodzaju przedmiotu umowy wymagane mogą być inne, dodatkowe dokumenty (np. aktualne: zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową o przysługującym prawie do lokalu, dla działek wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej, wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, aktualne zaświadczenie z którego wynika że nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach).
Umowa o dział spadku podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych – w części dotyczącej spłat lub dopłat.