Akt poddania się egzekucji

Po co wierzycielowi notarialne poddanie się egzekucji przez dłużnika?

Oświadczenie o poddaniu się egzekucji oznacza dobrowolne poddanie się egzekucji w razie niewypełnienia zobowiązania wynikającego z konkretnej umowy, bez rozpoznania sprawy przez sąd. Wierzyciel może od razu wystąpić do sądu o nadanie klauzuli wykonalności aktowi notarialnemu, a następnie skierować sprawę do komornika sądowego.

Co może zabezpieczać egzekucja z aktu notarialnego?

Oświadczenie takie może zabezpieczać między innymi:
• zapłatę ceny lub czynszu najmu,
• wydanie rzeczy przy sprzedaży lub po zakończeniu umowy najmu,
• spłatę kredytu.

Dokumenty do aktu poddania się egzekucji

Do sporządzenia oświadczenia o poddaniu się egzekucji należy okazać notariuszowi podstawę poddania się egzekucji, np. umowę najmu, umowę dofinansowania.

Egzekucja do umowy najmu okazjonalnego

W przypadku oświadczenia o poddaniu się egzekucji z tytułu najmu okazjonalnego należy okazać notariuszowi:
• podpisaną przez strony umowę najmu okazjonalnego,
• oświadczenie najemcy wskazujące inny lokal, w którym będzie mógł zamieszkać w przypadku wykonania egzekucji obowiązku opróżnienia lokalu będącego przedmiotem umowy najmu,
• oświadczenie właściciela lokalu lub osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu wskazanego przez najemcę – o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy i osób z nim zamieszkujących w tym wskazanym lokalu – z podpisem notarialnie poświadczonym jeśli zażąda tego wynajmujący.

Co zawiera akt notarialny obejmujący oświadczenie o poddaniu się egzekucji?

Akt ten zawiera:
– oznaczenie osoby dłużnika,
– oznaczenie osoby wierzyciela,
– wskazanie zobowiązań dłużnika,
– oświadczenie dłużnika o dobrowolnym poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 Kodeksu postępowania cywilnego,
– termin wykonania obowiązku lub zdarzenie, od którego uzależnione jest jego wykonanie,
– opcjonalnie termin, do którego wierzyciel może wystąpić o nadanie aktowi klauzuli wykonalności.